fredag 7 mars 2014

Laxthaigryta - måste provas

Ni bara måste prova denna läckra och enkla fiskgryta med asiatiska influenser! Den är superlätt att laga och smakar jättegott!

4 port
Förberedelse: 10 min
Tillagning: 20 min
Klart på: 30 min
           

Ingredienser:

  • 600 g lax
  • 1 röd paprika
  • 1 - 2 morötter
  • en bit färsk ingefära, mängd efter tycke och smak
  • 5 tsk röd currypasta (gärna lite mer tycker jag)
  • 2 tsk olja, ex. solrosolja
  • 2 burkar (a´400 ml) kokosmjölk
  • 1 tsk fisksås
  • 0,5 tsk socker
  • 2 msk pressad lime
  • toppas med massor av färsk koriander vid servering
 

Tillagning:

  1. Skölj, rensa och skär laxen i 3x3 cm bitar. Lägg på en tallrik vid sidan så länge.
  2. Skala morot och ingefära och skär i tunna, tunna stavar. Lägg på en tallrik vid sidan så länge.
  3. Skär paprikan i större bitar. Lägg på en tallrik vid sidan så länge.
  4.  Stek currypasta med olja i en gryta i 30 sekunder.
  5. Tillsätt kokosmjölk. Låt puttra i 3 minuter.
  6. Tillsätt morot och ingefära. Koka tills grönsaker känns klara cirka 5 minuter.
  7. Tillsätt en halv tsk fisksås och smaka av med lite socker och pressad lime. Smaka av grytan med currypasta för hetta, fisksås för sälta, socker samt lime för syra.
  8. Tillsätt lax och paprika och koka 2-3 minuter . 
 
Servera lax-grytan med ris. MUMS!

1 kommentar:

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)