söndag 10 mars 2013

Buzz-rapport

När vi i fredags gick från bilen mot veterinärkliniken, jag och Buzz, bajsade han plötslig slem och blodblandad diarré. Då han sövdes för sin tredje stråldos passade de därför på att kolla tarmen med kamera och den var tydligen helt sönderfrätt! Det var helt enkelt slemhinnan han hade bajsat ut. :-(  Troliga orsaker är allt från strålningseffekter, stress, nedsatt immunförsvar eller cancer i tarmen. Vi fick losec (mot magsyran), cortison (mot tarmirritationen), antihistamin (mot klådan på benet när tumören förändras), en vit "filmjölk" som sprutas i munnen (för magen/tarmen) och en salva (mot "bännskadorna" som blir på benet och för att mjuka upp operationssåret). En hel påse med mediciner och jag var gråtfärdig när vi åkte där ifrån. Ska jag verkligen utsätta Buzz för allt detta elände???

Redan igår fick jag svaret! Tumören är nu MÄRKBART mindre (den har liksom bara smält bort över natten), magmedicinen har gjort att det inte finns ett blodspår i någon av "bajorna" som kommit efter att vi kom till veterinärkliniken och en enda strykning med salvan gjorde att operationssåret bara "försvann"! Tänk om han kunde ha fått några av dessa mediciner och salvor lite tidigare? Då hade han säkert sluppit en hel del magproblem och kli på sår och brännskador. Dessutom var han pigg redan på lördagen igen, så nu kör vi sista strålningen nästa fredag också. Därefter kommer de utvärdera och diskutera ytterligare behandling. Tidigare har de nämnt en fortsättning med cellgifter. Antar att det kan bli aktuellt eftersom han åtminstone ser ut att ha svarat bättre på strålningen än vad de gav mig hopp om när vi började. Då, innan behandlingen satte igång, var förhoppningen i första hand att stoppa tillväxten och i andra hand att krympa tumören. Fast jag är ju bara lekman och en desperat hundägare, så jag kanske är för optimistisk  min tolkning.

NOT åt mig själv: Det finns mediciner som kan hjälpa och lindra. Kom ihåg att fråga efter detta. När inte medicinerna hjälper, då ska Buzz inte behöva lida längre.

6 kommentarer:

  1. ååå vad jag blir glad av att läsa detta!
    Varm Kram till dig och kämpen Buzz

    SvaraRadera
  2. Vilken berg-och-dalbana ni befinner i, du och fine Buzz! Alla tummar hålls för ett snabbt godartat förlopp hädanefter.

    SvaraRadera
  3. Åh, jag blir precis tårögd. Ledsen över de problem som finns men glad över förbättringarna!

    SvaraRadera
  4. Så skönt att det går åt rätt håll och att du kan känna dig stärkt i att du gör rätt!
    Kramar
    Melodys matte

    SvaraRadera
  5. Härligt! Fantastisk känsla när tumörer få ge sig!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)