onsdag 29 augusti 2012

Och nu alla ni hundförståsigpåare

...vill jag att ni ska svara ärligt och uppriktig!
  • Den svarta nakenfisen är typ 22  cm hög (kanske något högre).
  • Han är 9 månader gammal och har tidigare inte blivit upphämtad trots att han blivit tingad (men de har inte träffat hunden i verkligheten).
  • Den har en vacker kinesgång
  • Är lugn och kelen
  • Har kända och registrerade föräldrar fast av olika ras (kinesisk respektive mexikans nakenhund).
  • Han är rumsren.
  • Okastrerad
Efter en mailkonversation (på tyska, eller snarare svyska) har jag dessutom fått reda på hans sämre sidor...
  • Han vaktar sin mat mot andra hundar, men inte mot människor. (Min hund vaktar inte sin egen mat mot någon och knycker inte heller mat av andra hundar om de står och äter. Det är i alla fall min erfarenhet)
  • Han gnager på saker
  • Han intresserar sig just nu för den nuvarande ägarens pudeldamer...
Säljaren känns seriös så tillvida att hon svarar på mina frågor och inte förskönar svaren. Tack för det! Frågan är: Är det ett dåligt tecken att hunden vaktar sin mat mot andra hundar? Jag menar, om de får mat i varsitt hörn borde det väl inte vara något problem. Eller ÄR det ett problem som kan bli värre? Och gnagandet. Kan det vara åldersrelaterat (han är ju 9 månader), eller är det en ny "Marley"? Pudeldamerna ser jag inte som något stort problem... ;-) Själv är jag i detta läge skeptisk till att åka och titta på hunden (och i så fall köpa den om den är ok). Men kan man förvänta sig att ta in en ny hund tillsammans med sin gamla hund utan något gnissel alls? Det var nog egentligen så jag föreställde mig det...

Och varför satsar jag inte på en hudvalp i stället undrar många. Jag skulle gärna vilja ha en hundvalp, men har på något sätt fått för mig att jag lättare kan se vad jag får för hund, både utseende- och karaktärsmässigt, när de är lite äldre. Jag vill gärna ha en vacker (tro't eller ej... ;-)) hund, men rätt bett, som är rumsren eller som snabbt blir det (jag vet att det kommer an på mig), som är snäll, trygg, lugn, kelen, liten... Det gick ju att hitta Buzz, så det borde ju finnas fler små vilsna själar där ute?! Drömmen är att hitta RÄTT hund, låna hem honom och prova att allt är okej och sedan tuta och köra! Jag skulle nog hemskt gärna velat prova varianten "Huset fullt med hundar". De raser jag skulle vilja ta hem blir då Chinese Crested Dog (såklart), Chihuahua, Prager rattler (Pražský krysařík), Russkiy Toy och sist men absolut inte minst Italian greyhound.

Trist att uppfödare generellt sett inte har "provlånehundar" (fast det kanske är mest tur). Själv funderar jag på att fråga Chihuahuauppfödaren som jag besökte i våras om någon av hennes 20 Chihuahuor inte behöver lite "semester". Jag vet att hon efter att hennes son föddes i maj ville krympa sin verksamhet lite och hon hade flera hundar ute till försäljning. Om alla hundar är "utrensade" eller ej vet jag inte. Inte heller om det ens vore möjligt. Men hon bor bara tre mil här ifrån och kändes väldigt seriös. Frågan är om en seriös hunduppfödare låter sina hundar fara på "semester"?

Jag vet att jag är världens mest tjatiga och veliga. Mest för att maken överhuvudtaget inte supportar min önskan om ytterligare en hund. Men han har kommit till det läget att han tillåter en till i alla fall. Men då vill jag ju att det ska vara den "PERFEKTA" hunden liksom. Så att inte han, mina föräldrar eller någon annan kommer med den där "vad var det jag sa"-grejen. Jag hatar att misslyckas och vill att nästan att nästa hund ska toppa Buzz. Fast det går nog inte. :-)

Så, vad tycker ni? Vad blir mitt nästa steg? Köpa akvarium? Eller "den lilla svarta" (med punktoffs)?

12 kommentarer:

  1. Jag vet flera uppfödare som lånar ut sina hundar till folk som är nyfikna på rasen men inte riktigt vet om tik/hane vuxen/valp osv. Fördelen med en valp är att du kan forma den själv och du slipper arbeta bort olater. Det med hundar som gnager(min äldsta nu 3 år var hemsk som valp det är bättre nu men ibland biter han sönder något fortfarande) finns bara en lösning säga nejså fort den gnager på fel saker och ge den något den får gnaga på, här finns det massor med ben! Vaktar sin mat kan väll inte vara så svårt att träna bort *tycker* gäller bara att lägga energi på det men samtidigt varför får de inte vakta SIN mat från andra hundar, den kanske hade fått svälta annars?
    Jag röstar på den lilla svarta ;)

    SvaraRadera
  2. Nu får du hämta hem honom så att alla vi som läser din blogg får litet ro. Han är van vid att bo med andra hundar, det är utmärkt, Buzz kommer säkert inte att bråka om hans mat - båda mina vaktar sin mat så länge de vill ha den, det är alldeles naturligt , det är ju bara ett sätt att berätta att de inte ätit färdigt. Du tycker att han är jättesöt, han är rumsren och snäll, vad kan du mer begära? Det var min åsikt.

    SvaraRadera
  3. Ja Åsa, jag börjar väl bli lite tjatig va? Men du tittar ju också på hundvalpar titt som tätt. Fast inte i samma syfte som jag kanske. He, he. :-)

    SvaraRadera
  4. PS han kommer att bli den perfekta hunden därför att du kommer att göra honom till den perfekta hunden. Alldeles bortsett från hans unika utseende som ju är perfekt i sig.

    SvaraRadera
  5. Håller med Åsa N! Nu får du ta och slå till innan han flyttar till någon annan! Vi vill följa hans liv och leverne hos dig och Buzz hädanefter!

    SvaraRadera
  6. Du är inte det minst tjatig, tycker jag, men för oss som är intresserade av beslutsprocesser börjar spänningen bli olidlig. Dessutom har du ju hittat en alldeles unik liten hund...
    Och du vill ju ha en till hund, jag vet att jag är helt och totalt nöjd med två...

    SvaraRadera
  7. Klart du ska ha den lilla svarta. Även om det inte finns den "perfekta" hunden, så kan han bli perfekt för just eran familj.

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte vaktandet av maten är något problem i sig och gnagandet kan mycket väl vara åldersrelaterat, däremot så kanske det kan bli lite jobbigt när han som den tonåring han är om han ska kaxa till sig för att försöka bli herre i huset gentemot Buzz, men det behöver ju inte heller bli något problem.
    Personligen är jag lite bränd på det där med att ta över en färdig hund, och har lovat mig själv att aldrig göra om det, utan jag vill ha en valp, fast å andra sidan slipper du ju trasslet med valp som inte är rumsren. Jag förstår att mitt svar inte gjorde dig ett dugg klokare, men följ hjärtat! Finns det inga möjligheter att göra upp med uppfödaren att om det inte fungerar så får han flytta tillbaka?

    SvaraRadera
  9. Låter som en helt vanlig hund tycker jag ;-) Klart man måste få vakta sin mat - vad skall man annars äta? Mina hundar äter på egna platser i olika hörn av köket, sedan går de och tittar efter mer i varandras skålar. Om någon morrar går den andre därifrån.

    Helt "som om ingenting har hänt" kommer väl inte Buzz reagera om Punk flyttar in, det vore märkligt. Nu minns jag inte hur gammal Buzz är, men han är ju inte alldeles ålderstigen som kanske kunde få svårt att hävda sig mot en nyinflyttad tonåring ...
    Jag håller med ovanstående talare :-)

    SvaraRadera
  10. Det finns ingen som kan toppa Buzz!

    SvaraRadera
  11. Som sagt, den ena ersätter inte den andra. ;-)

    SvaraRadera
  12. Vem är uppfödaren och var ifrån? Funderat sedan länge på en chinese crested. Och faller för mexikansk nakenhund också. Och har nu sett blandningen, underbar. Skulle vara tacksam för svar så jag vet till framtiden.

    För sent svar så detta gäller väl inte i det här fallet… men tycker du ska följa din magkänsla, vad det än gäller. Det brukar bli bra då.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)