fredag 23 mars 2012

Typiskt svenskt (del 2)!

Jag läste ett inlägg om vad som uppfattas som typiskt svenskt - utanför Sveriges gränser - på Marinasbay. Därför blir detta "Typsikt svenskt del 2, eftersom Marina redan skrivit den första delen som du kan läsa HÄR. Hon hänvisar till en artikel "20 things to know before moving to Sweden" och de är verkligen träffsäkra 20 saker. Men jag känner att jag kan komplettera listan med ytterligare lite fördomar och praktiska erfarenheter ...
  1. Svenskar tillagar nästan bara mat som varit frusen. (Väldigt sant om jag jämför storleken på och mängden frysdiskar i både Belgiska och Tyska matvaruaffärer i alla fall.)
  2. Svenskar envisas med att sitta och äta i köket (hemska tanke!)
  3. Svenskar tar alltid av sig skorna var de än kommer (inte bara hemma i Sverige alltså).
  4. Svenskar förlitar sig på och är lojala mot det egna skolsystemet (till skillnad från t ex koreaner som lägger den största den av sin inkomst, större än utgiften för boendet, på extralärare utanför skoltid).
  5. Svenskar STORhandlar i mataffären och det finns ett väl utvecklat system som gör att man kan plocka ner sina varor i lugn och ro medan nästa kund expedieras (i Belgien och Tyskland upplever en svensk att utrymmet efter kassan är oooootroligt litet och outvecklat. Du förväntas packa varorna  under tiden du expedieras och det har jag själv knappt lyckats med en enda gång...)
  6. Svenskar kan köpa mat i princip dygnet runt årets alla dagar (vilket man då rakt inte kan i Tyskland och Belgien).
  7. Svenskar förväntar sig att de kan köpa kassar vid kassan i mataffären (men i Belgien och till viss del även i Tyskland förväntades du ta med en)
  8. Svenskar förväntar sig ett kontoutdrag när de tagit ut pengar från en Bankomat. (Det får du inte i Tyskland och knappt i Belgien.)
  9. Svenskar förväntar sig först kontokortet sedan pengarna från Bankomaten (för att inte kortet ska glömmas och varenda svensk glömde bankomatkortet om och om igen i Belgien ;-))
  10. Svenskar släpper ALDRIG in en annan bil framför sig i en bilkö. Medtrafikanterna får väl för f-n skylla sig själva om de fyller på i ytterfilen? Det är ju självklart att alla ska stå i eeeen kö, för då blir det ju i alla fall rättvist... (sedan att det täpper igen avfarter och påfarter mm är inte något som en endaste svensk har reflekterat över, men det kan ju bero på den glesa trafiken...)
  11. Svenskar går till läkaren, tandläkaren, kontoret, banken osv på måndagar-fredagar. Ingen sådan service är i allmänhet öppen på lördagar och söndagar.
  12. Svenskar skär ost med osthyvel och tar starkt avstånd från tjocka ostskivor (som övriga Europeer tycks älska).
Ja, det var ytterligare några små saker som kan vara värt att veta om svenskar... ;-)

7 kommentarer:

  1. Fast jag håller inte med dig på en punkt. Eller två fast den handlar mer om mig personligen!

    Jag tar inte av mig skorna när jag kommer hem till något. När det gäller lojaliteten mot skolväsendet är den nog inte lika stor längre. Men annars så är det ganska klockrent!

    SvaraRadera
  2. Stämmer bra, fast jag måste säga att jämfört md i trafiken här, så är svenskar otroligt vänliga! Plus att här får man så många kassar i affärerna så det räcker och blir möver flera gånger om.

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha, vi finnar är inte som svenskar i alla fall ;-)

    SvaraRadera
  4. Åh, är det så illa ;)

    SvaraRadera
  5. Jag märker att jag bott länge i utlandet, för många av dessa saker har jag inte som vana.
    - Lagar mest färsk mat
    - Pengarna kommer först, sen kortet
    - Jag försöker inte ens att packa kassarna vid kassan - du förväntas nämligen att slänga ner sina varor i vagnen igen och packa vid BILEN!
    - Jag lämnar skorna på även när jag kommer till sverige (den första dagen)
    - Jag köper mest färdigskuren ost för att jag är bekväm
    - Jag kör med varannan-bil-systemet vid köer

    Det finns säkert fler saker som jag gör "osvenskt" efter ett halvt liv i utlandet. Jag är nog lite halvtysk har jag en känsla av.

    SvaraRadera
  6. Jag kände mig lite träffad där med EN bilkö.... Ha ha! Men så bor jag på landet också. ;-))

    SvaraRadera
  7. Men vad spännande att höra din iakttagelser! Så spännande att höra av en annan som knappt varit utomlands...
    Fast det var någon punkt som inte stämde på mig

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)