lördag 25 februari 2012

Att skära ost

Något jag saknar är VANLIG ost. Så som den ser ut i Sverige alltså. Man köper osten på bit och så hyvlar man av tunna skivor. Naturligtvis måste detta vara det "normala" sättet. Eller hur? Men så är det tydligen inte... Att skära ost med en osthyvel ses som en självklarhet i Sverige, men vi är faktiskt ganska ensamma om att använda osthyvel. I Belgien och Tyskland är det vanligaste att man skär osten med en kniv. Feta skivor med en tjocklek på flera millimeter. Inte direkt något som tilltalar mig som svensk. Suck.
Osthyveln uppfanns för övrigt 1925 av den norska möbelsnickaren Thor Bjørklund. Anledningen till att han uppfann hyveln var helt enkelt att  han tröttnade på att få för tjocka skivor ost på sin smörgås. (Det skulle alltså egentligen kunnat vara jag som uppfann den, nu nästan hundra år senare.) Uppfinnaren utgick från den hyvel som han använde i sin möbelverkstad och den 27 februari 1925 tog han ut ett patent på sin uppfinning. Trots att osthyveln patenterades började den tidigt att kopieras av andra företag. Jäkligt konstigt att inte fler vill använda denna utomordentligt välfungerande uppfinning. Skära ost med kniv - vad är det för larv?!

Bild och Källa: Wikipedia

4 kommentarer:

  1. Håller fullkomligt med. Vem vill ha tjocka ostskivor på mackan?

    SvaraRadera
  2. Ja heja Thor Björklund för hans utomordentliga fina uppfinning! TAck vare honom kan jag äta ost på mackan!

    SvaraRadera
  3. Absolut - ost skuren med osthyvel är det bästa pålägget! Vi har faktiskt köpt en osthyvel här i singapore som fungerar alldeles ypperligt...fast ostarna är ju inte desamma förstås, men man kan ju inte få allt..:!

    SvaraRadera
  4. Får rysningar bara jag tänker på tjocka ostskivor! Hur är det möjligt att dom missat vår uppfinning? :-D

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)