torsdag 10 november 2011

Vilken matta? Inredningshjälp sökes!

Jag vill ha en större matta under mitt soffbord. Tror att jag vill ha en enfärgad matta för att det inte ska skära sig med min matta under matbordet.
Soffgruppen med en för liten och skitig matta.
Matgruppen med en Moudmatta under (ser mörkare ut på bilden än i verkligheten).
Har testat med att lägga ut dotterns gröna matta för att få en uppfattning om hur det skulle kunna bli. Blir inte så mycket klokare.
Passar grönt under soffborden?
Ja, det tycker jag nog, men passar det gröna ihop med Moud-mattan?
Jag funderar på någon av dessa två Gabbehmattor. Den gröna för att det kommer att se jäkligt mysigt ut i kombination med mina gröna växter som ni skymtar i högra hörnet på några av bilderna, men den matchar inte det roströda/vinröda i övriga rummet. Men måste det matcha? Jag känner mig osäker själv.
Grön Gabbehmatta 250 x 250 cm
Den oranga mattan plockar upp de röda nyanserna i rummet, både i mattan under matbordet och i tavlan ovanför soffan. Fast jag vet inte om det är min färg. Och kan man matcha ihjäl inredningen tror ni? Läcker är mattan hur som helst.
Orange/röd Gabbehmatta 250 x 250 cm
Bilderna har jag lånat från Carpetvista. Enfärgat djuprött hade varit okej, men känns tråkigt. Vitt hade förstås också gått bra, men alltså vitt.... Varenda fläck syns ju. Har funkat bra med en ryamatta i många år, men till och med den börjar visa sig från sin sämsta sida. Den med fläckar alltså. Vad tycker ni? Ni behöver inte vara proffs för att tycka. ;-)

9 kommentarer:

  1. Du ställer frågor till mig, som - förutom dörrmatta - inte har mattor hemma!!
    Min första reaktion var dock att den matta du nu har under matrumsbordet kanske skulle passa bättre vid soffan??
    Alltså, oss hausfrauen emellan, är det inte väldigt opraktiskt med en matta under matbordet?

    Nä, nu blev jag helt utmattad!
    Ha en skön kväll!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  2. Oss hemmafruar emellan: Skaffa för fasen en matta under matbordet!! Suger upp och och samlar upp det mesta. Kan dölja en massa skit... Helt klart underskattat! ;-)

    Men du kanske har rätt. Jag har haft så svår att hitta en matta att ha under soffbordet, men det är kanske en ny matta under matbordet jag ska hitta i stället? Helt klart ett nytt perspektiv. Tack för det!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar ju orange, så gissa vilken matta jag gillar bäst... Men inredning och matcha och sånt vet jag inte om jag törs ha åsikter om, jag blev alldeles matt bara av att leta gardiner till nya huset. Uäk.

    För övrigt har du übersnygga fotöljer, jättesnygga!

    SvaraRadera
  4. Härliga bloggvän...:)
    Nu kommer jag att sätta mer griller i huvudet på dig...hihi
    Men jag bara älskar orientaliska mattor (stora som din du har under bordet ,love...hihi...)och jag hade lagt den till/under soffgruppen tror jag,( ser lite lyxigt ut tycker jag) sen kanske en ny under matrumsgruppen istället....????...:)

    Tycker du om koskinn- mattor...?
    Ett stort under matrumsgruppen hade nog varit snyggt.....? ( kanske skulle vara snyggt även till soffgruppen, om du inte vill flytta på den stora fina mattan)

    Om du vill kanske du kan lägga din matta under soffdelen och ta en bild och visa...:)
    Men jag förstår om du inte kan, då den säkert är tung och jobbig att flytta....:)

    Jag tittar in snart igen, för att se...:)

    KRAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera
  5. Innan jag såg dina alternativ, tänkte jag faktiskt oranget. Tror det hade blivit snyggt!

    SvaraRadera
  6. Den gröna Gabbehmattan tror jag skulle bli snyggt till dina fina gröna växter.

    SvaraRadera
  7. Jag tror den gröna blir bäst. Tror det kan se riktigt snyggt ut. Det tror jag iofs också gäller för den orange, men jag tror att den gröna passar bäst med den röda mattan. Även om det finns risk att ingen av dem är riktigt klockren... :/

    Fy fasen vad äckligt pessimistisk jag känner mig nu! :D

    SvaraRadera
  8. Nä, jag håller med dig Ewa. Ingen matta är klockren. Tyvärr. Det är ju också vad fler försökt säga. Jag ska ta några nya bilder så att Cia40 får se hur det blir med någr olika alternativ. Återkommer!

    SvaraRadera
  9. Min uppfattning är att mattor ska vara STORA - riktigt stora. Själv har jag en ljus och diskret mönstrad matta som täcker nästan hela vardagsrumsgolvet, den skär sig inte mot den mörkröda orientaliska som ligger intill, och mönstret gör att ev. hundolyckor (en av hundarna invigde mattan genom att kräkas på den) inte lämnar permanenta spår.
    Annars är grönt en fin mattfärg, påminner om gräs och natur, det är på ngt sätt en naturlig färg att ha undet fötterna...

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)