måndag 26 september 2011

Invation av små äckliga flugor

Ikväll har jag hela huset fullt med fruktflugor! Grannen har kört hem all sin frukt från kolonilotten till huset här bredvid och helt uppenbart följde varenda minifluga på norra halvklotet med hit till vår gata. De flesta flugor tyckte tydligen sedan att vårt hus var mycket bättre än frukten och passade på att flytta in medan altandörrarna stog på vid gavel (det var 30 grader varmt idag!).

Nu återstår bara en enkel lite fråga: Hur får man UT dem??????

5 kommentarer:

  1. ååå bläää!! det går nog inte att få ut dem, men däremot kan man blanda till en dryck åt dem gjord på ospädd söt saft och diskmedel serverat på ett fat. De tycker att den drycken är såå himmelskt god så att de dör ...

    SvaraRadera
  2. Eller ställ ett glas med en slurk rödvin på botten med en droppe diskmedel i (för ytspänningens skull) så plumsar de ner där och drunknar.
    Har för mig jag läst nåt om vinäger också, men rödvin funkar här hemma. Di småländska bananflugorna är lite alkis-aktiga ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Jag ska testa båda genast. Återkommer med resultatet senare.

    SvaraRadera
  4. De är verkligen äckliga.
    Men du har fått bra tips, alla söta drycker med lite diskmedel tar en del i alla fall.

    Försök sedan att hålla rent diskbänk och sånt från odiskade tallrikar m.m och försök att inte ha frukt framme... :-P

    SvaraRadera
  5. Japp tipsen ovan fungerar komplettera med ättika i skålar, luktar inte så gott, men man brukar ha fått bort de flesta efter några dagar!

    Meissenporslin...säger det igen Meissenporslin...som en smeknig...priset verkar helt okej, se det som en investering och var inte blygsam...visst har ni råd! (ler)
    Fast jag är lite utav lokalpatriot då det gäller porslin. Mariebergsporslin är ett av mina favoritämnen. Udda chokladkoppar därifrån är alltid prisvärda och fantastiska små konstverk!
    Ha en fin fortsatt dag!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)