måndag 29 augusti 2011

Första skoldagen för ungarna

Nu på morgonen har jag varit och lämnat mina barn vid skolbussen. För första gången i sitt liv ska de nu åka skolbuss varje dag till och från skolan. Det ska ta ca 25 minuter i varje riktning. Idag var vi extra tidiga till busshållsplatsen eftersom barnen var rädda att missa bussen. Och vad händer då? Jo, bussen var givetvis 10 minuter försenad. Jag tror vi stog där och väntade i säkert minst 20 minuter innan bussen kom och ungarna hann bli riktigt oroliga. Tänk om inte bussen kom? Vad skulle vi göra då? Skulle de få en anmärkning (punkte) om de kom för sent? Jag lugnade dem med att de första dagarna i skolan är de absolut extra snälla. Och slutligen kom i alla fall bussen. Dottern bubblade av lycka över att få börja skolan igen. Hela ansiktet strålade. Hon hade tänkt ut strategier för hur hon skulle uppföra sig och hade även praktiska lösningar på sådant som kunde vara lite problematiskt första dagen i skolan. Sonen var mer avvaktande och orolig. Hur skulle han klara sig som inte ens hade träffat sin home room teacher? Ja, det ska verkligen bli spännande att få höra dem berätta i eftermiddag när de kommer hem. Eftermiddag och eftermiddag förresten. De beräknas komma hem ca 16.50. De får långa skoldagar nu. Skolbussen åker 07.39 på morgonen så skoldagen blir nästan 9 timmar lång. Och det räcker inte, för de kommer troligen att ha 1-2 timmar hemläxa varje dag också. Tur att man inte är skolbarn längre. Phu.

2 kommentarer:

  1. Jag vågar inte släppa iväg min son på buss än. Hönsmamma?
    Hur gamla är dina barn?

    SvaraRadera
  2. Hoppas att de fick en bra dag! Sitter själv och väntar på att tjejerna ska komma hem. Minstingen förkyld som alltid. Vi saknar er! /Yllan

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)