tisdag 30 augusti 2011

Första skoldagen avklarad och lite annat tjafs

Ungarna kom hem klockan fem igår kväll och bubblade över av nya intryck. De berättade i mun på varandra om sina respektive skoldagar och verkade faktiskt väldigt nöjda! Sedan sprang de ner till bokhandeln två kvarter bort och handlade skolmaterial och kom tillbaka med en STOR kartong. De hade köpt sex stycken sorteringslådor för papper var, ja sådana där i plast som står staplade på varanda ni vet? De påstog att det var absolut sådana man var tvungen att ha i sitt skåp på skolan och i morse bar de iväg på varsin stor blå IKEA-kasse fulla med lådor och skrivmateriel. Läxor hade de redan första dagen och nästa vecka har de båda två prov inbokade. Låter ju inte vettigt, men ungarna själva verkar inte särskilt brydda ännu. Det totala intrycket av skolan är att den inte är lika strikt som St John's i Waterloo. Det är stökigare och bökigare ungar i korridorerna. Sådant tolererades inte av någon vuxen på den gamla skolan. Själv hoppas jag bara att det inte är lika stökigt på lektionerna också.

Idag har vi superfint väder och ca 20 grader, men det är inte särskilt varmt om man jämför med förra veckan. Nätterna är kallare här uppe i bergen och jag tror temperaturen var nere på 6-7 grader i natt.

Jag har tagit ett ryck här inomhus, men det går så seeeeeeeegt. De saker som fortfarande inte är på plats - saknar plats. Det gör att jag måste tänka ut och göra plats för varenda liten pryl jag tar upp i handen. Det känns som ett evighetsjobb... Faktum är att det är väldigt frestande att bara slänga allt ihop. Men det känns samtidigt dumt att göra sig av med allt utan att titta igenom det. Vore ju trist att bara ha kvar skruvdragaren men inte laddningsenheten till exempel. Fortfarande dyker saker upp på de mest märkliga ställen i huset och i flyttkartongerna. Så, ja, det är väl bara att fortsätta plocka då. Idag ska jag i alla fall försöka sätta upp lite tavlor på väggarna. På så sätt försvinner ju en del som står och ligger runt omkring i huset. Några roliga tavelväggar blir det dock inte tal om. Varje spikhål måste övervägas noggrant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)