fredag 29 juli 2011

Jipiiiieeeeeee! :-)

Husbesiktningen genomfördes idag klockan tre. Allt gick så mycket bättre än vi någonsin vågat hoppas på! Besiktningsmannen anmärkte bara på ett urslag i en kakelplatta, två hyllor som saknades i en garderob (hyllj-vlarna är nu i Frankfurt, vad de nu har där att göra...) och en borttappad nyckel till gästrummet. Slutnotan hamnade på 120 Euro. Detta kändes som att vinna på Lotto!!! Både maken och jag drömde mardrömmar om 5-6000 Euro. Nu fick vi i stället beröm från både relocationfirman och besiktningsmannen för att vi lämnade huset så fint. De hade knappt aldrig varit med om en så låg "straffavgift". Fast helt gratis var det förstås inte ändå. Städfirman kostade 875 Euro och trädgårdsmästaren 250 Euro. Sedan har vi köpt färg och rengöringsmedel mm för säkert 150 Euro. Så i verkligheten kostade ändå återställandet av huset till samma skick som vi emottog det (eller faktiskt ännu lite bättre) 1275 Euro.

Den största besvikelsen var inte trädgårdsmästaren visade det sig efter gårdagen. Städfirman gjorde ett skitjobb. Golven var fortfarande smutsiga, lister inte avtorkade, kranar och handfat ej "avkalkade". Jag återvände idag och städade i tre timmar extra för att rätta till det som såg mest akut ut. Värst var kanska ändå när besiktningsgubben öppnade min och makens garderober. De var inte städade alls på golvet. Hur kul var det på en skala? Tack och lov flinade han bara och så fick jag springa iväg och hämta en skurtrasa. Phu. I morgon är jag den första att författa ett klagobrev till städfirman. Jag vill verkligen tala om att jag inte är nöjd med hur de lämnade huset.

I övrigt är det bara att lägga denna erfarenhet till handlingarna och konstatera att vi minsann kan prestera i vår familj om det bara är nödvändigt. Det ligger i blodet. ;-)

God natt!

1 kommentar:

  1. Grattis - eller rättare sagt bra jobbat (och så har ni väl tagit hand om huset medan ni bodde där också...)
    Ser fram emot bloggens nya skepnad "Svensk i Frankfurt", skönt att ni har Buzz som verkar ta det hela med ro - vem vet, han kanske bodde i en familj som flyttade en gång i halvåret så att han har jätterutin?

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)