torsdag 27 januari 2011

Loppisfynd

Inspirerad av en annan blogg tog jag några foton på ett av mina favoritloppisfynd. I höstas köpte jag en jättegullig lampfot. Armaturen var ohyggligt ful, så jag bestämde mig för att ta bort den och köpa ny. Men så hade jag och min pappa just varit på en loppis inne i Bryssel och gjort en del mässingsfynd. Vi placerade en udda mässingsljushållare och en ljusmanchett högst upp på lampfoten. På så sätt fick jag en brandsäker ljusstake (jag eldar bara i "säkra" ljusstakar). Resultatet ser ni här nedan. Ljusstaken är ca 40 cm hög exklusive ljus, så den är ganska pampig som solitär. :-)Jag funderar på att lacka metallöverdelen i en varmare guldfärg som liknar den övriga färgen på foten. Men jag är inte säker på hur jag vill göra ännu. Det är liksom lite charmig att se att det är ihopsatt också. Tror jag.Och så en närbild på den helt bedårande keruben som tittar på en med sotade ögon. Det var keruben som gjorde att jag föll för objektet så klart. Själv har jag aldrig sett något liknande. Har inte den blekaste aning om ålder och ursprung. En amatörgissning är att den kommer från Frankrike och är 50-100 år gammal kanske. Min pappa tror i alla fall att det är ett äldre träarbete och han vet en hel del om trä och träbearbetning. Keruben är i trä och har ett tunt gipslager mellan färgen och trät.

1 kommentar:

  1. Tycker den var jätteläcker, så fin och speciell!:)
    Tänk att få gå på loppis i Bryssel, kan tänka mig att du hittar många härliga speciella fynd..:)...Lite avis...:):)
    KRAMAR Cia:)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)