torsdag 27 januari 2011

Är det inte löss så är det råttor!

När vi efter lusbehandlingen skulle somna började en flock (!!!) råttor härja uppe på vinden. De sprang fram och tillbaka en lång stund. Och hur vet jag nu att det var råttor då? Jo, vi har haft tamråttor i många år, så jag känner DEFINITIVT igen springet... Dessutom stampar inte möss i golvet så det dånar! Problemet är att vi inte vet hur vi ska komma åt rackarna. En eller två på vinden går ju bra, men en hel flock??? De måste helt enkelt VÄCK, om vi så måste döda dem. Vinden på det här huset saknar oss veterligen någon väg upp. Det finns alltså inte någon lucka eller så att ta sig upp genom. Hur sjutton kommer man åt råttorna då? Jag har i flera omgångar letat ingånghål på utsidan av huset. Kan för mitt liv inte hitta något. Hur fasen kommer de in??? Som självutnämnd tamråtteexpert vet jag vilka tecken jag ska titta efter, hur stora hål de kan ta sig in genom osv. Men jag kan inte hitta något. I garaget där jag förvarade en del matvaror tidigare kom mössen in, men råttorna har aldrig varit där. Konstig!

Här kommer två bilder på en av våra tamråttor - nakenråtan Doris. Hon var helt bedårande! Gosigaste råttan ever.

Bilderna är tagna av Cosmonita, en gång när hon var råttvakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)