onsdag 27 oktober 2010

Meningen med hund

Nu har jag varit hundägare i 14 månader. Från att ha varit helt ointresserad av hundar, via att de duger som sällskap till att vara helt såld!!! Jag ser plötsligt ljuset och meningen med att vara hundägare och känslan är att detta vill jag aldrig mer vara utan!

Meningen med att ha hund är:
  • Jag blir alltid glatt välkomnad när jag kommer hem! Det spelar ingen roll att jag har en "bad hair day", glömde köpa snus (åt maken) eller själv är på allmänt dåligt humör. Effekten av att möta en galet glad hund innanför dörren är att jag själv alltid ler när jag kommer hem.
  • Jag har en hund som alltid tycker att jag är fantastisk och att jag alltid är värd lite extra uppmärksamhet. En liten förstulen slick på munnen, en puff i sidan för att få en klapp eller bara ett ögonkast för att konstatera att "det är du och jag". Effekten är att jag känner mig uppskattad hundra gånger om dagen - minst.
  • Min hund behöver flera promenader om dagen. Effekten är att jag kommer ut och rör på mig ALLA dagar i veckan OAVSETT väder och vind. Faktum är att det nästan alltid är skönt när jag väl klivit ut genom ytterdörren. Att promenera med hunden måste vara höjden av mindfullnes?! Man ser världen med nya ögon. Buskar, hamburgerpapper, lövhögar, fågelben, rimfrost och kladdiga åkrar får en ny innebörd och även om det nyper i kinderna känner man sig lugn och avslappnad. Tricket är att ta det i hundens takt, inte din egen...
  • Med en hund hemma är jag aldrig ensam. Effekten av detta är att jag kan slappna av och om inte njuta, så i alla fall känna mig lugn. Jag har aldrig uppskattat ensamhet. Kanske beror det på att jag är uppvuxen i en familj med fyra syskon. Hur som helst - att vara ensam suger och tystnad suger också. Om du är ofrivilligt ensam.
  • Och bäst utav allt är kanske hälsoeffekterna? Mitt blodtryck är för tillfället helt okej, med hälften så mycket medicin som tidigare. Jag tror faktiskt att det kan ha att göra med mitt "hundliv".

Såååå, nu vill jag ha fler hundar (men ska inte ha det). Frågan är om man blir dubbelt så glad av två hundar eller trippelt så glad av tre? I ärlighetens namn tror jag inte det. Men man blir liksom sugen på fler "personligheter". Tänk så rik man måste bli!

3 kommentarer:

  1. åh instämmer till fullo:)) jag har aldrig varit en hundmänniska förrs jag fick för mej att skaffa Nicken, sen har jag bara njutit.))
    kärlek, lugn, gos, mys, bus...lycka! kravlös kärlek..vad mer kan man begära?! jag har nu två dåggar, o kunde gott skaffa mej en toffla till:)) di är små personligheter som man älskar på olika sätt, herrejösses hade jag bott större hade jag slutat med 7 hundar eller nåt..bara ä galet glad i dom!:))
    kramen!!

    SvaraRadera
  2. Äntligen ett livstecken från dig! Har saknat dina inlägg ;D. Håller verkligen med om allt du skriver i detta inlägg!

    SvaraRadera
  3. Det ÄR roligt med två hundar, precis som det är roligt med fler barn än ett... Jag tycker också att det är kul att du är tillbax!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)