måndag 31 maj 2010

Högerregel

I Belgien är det STENHÅRD högerregel i trafiken som gäller. Detta betyder enligt belgarnas egen tolkning:

Kör rakt ut på vägen i högsta möjliga hastighet utan att vrida på huvudet!

Nu tror ni att jag skojar? , verkligen inte! Fram till för bara några år sedan var det faktiskt så att högerregeln såg ut så här i Belgien. Och fortfarande kör många (de flesta?) efter regeln som säger att du har företräde om du kommer från höger så länge du har farten uppe... Att sedan bilar passerar på den väg de ska in på och kanske inte hinner flytta sig på grund av deras snabba påfart är ingenting som verkar bekymra belgarna.

STÖÖÖN!

Idag höll jag på att få en bil i högersidan. Den J-VLA gubben körde med berått mod bara rakt ut!!!Jag körde 20 km/h så jag kom inte fort. MEN. Just därför ansåg han sig ha rätt att försöka komma in framför mig på de 50 cm som fanns mellan mig och framförvarande bil. Liiiiiiiiiiiiiiiite svårt när man har en STOOOOOOOOOOR fet BMW... Som tur var var han väl ändå rädd om sin fiiiina bil, så han stannade 2 cm från min bil och tutade ilsket. Sedan låg han bakom mig och blinkade med ljuset en lång stund. Inte för att han ville prata med mig, utan för att jag inte hade släppt in honom framför mig så klart. Men när det inte ens i ens vildaste fantasi går att få till???

Ibland hatar jag verkligen belgarna i trafiken, lika mycket som jag älskar dem för att de nästa förlåter vilka dumheter som helst när man kör bil.

Det finns dock två saker som är dödssynd när man kör bil i Belgien:
  1. Missa inte HÖGERREGELN!
  2. Kör aldrig för långsamt i en rondell. (Fel varv, backa, blockera eller liknande är dock helt okej!)

Ja, det var denna morgons lilla adrenalinkick. Nu ska jag ut med hunden.

2 kommentarer:

  1. *fniss* Jag tror jag kommer över så kan vi starta en gemensam bilskola för alla idioter som inte kan köra bil, sen lär vi Ålänningarna ;-)

    SvaraRadera
  2. "Fru Desperats fantastiska bilskola"? Kommer att slå som attan tror jag! :-)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)