lördag 10 april 2010

Omgjorda loppisfynd

Sedan vi flyttade till Belgien har det blivit ett antal loppisbesök. Det är ganska vanligt med sådana här. Fast det tog ett tag innan jag liksom blev varm i kläderna. Första året blev det inte mer än två fynd. Det ena ska jag berätta om en dag när jag klarar av skamkänslorna... Det andra fyndet är en bronskatt. Ska lägga in en bild senare. Roligast är att hitta saker som man kan göra om lite själv. Två exempel ska jag visa här nu.

Först ut är en ljusstake i mässing och svartbetsad ek. De udda mässingsdetaljerna (som inte alls hörde ihop) hittade min pappa och jag i en skrotlåda på en loppis här i Waterloo. Sedan har min pappa svarvat trädelen och monterat ihop ljusstaken. Den blev så superfin tycker jag. Och bäst utav allt - ljushållaren passar EXAKT för IKEAS stearinljus!Nästa fynd är mina trägubbar som jag redan skrivit om tidigare. Min pappa hjälpte mig att laga två trasiga fötter, rengöra och olja in figurerna samt montera dem på en bottenplatta. Resultatet är en riktigt fräck skulptur tycker jag själv. Möjligen kommer bottenplattan att en dag få en annan färg, men tills jag "ser ljuset" får den vara som den är.I morgon är det dags igen. Då blir det loppis efter morgonpromenaden med hunden. Möjligen får han följa med till loppisen om han är snäll. Han ska ju miljötränas gudbevars.

4 kommentarer:

  1. Hej goa du och tusen tack för den mumsiga chokladen! Vilka annorlunda smaker, vad kul att prova :o)
    Tack goa du :o)

    SvaraRadera
  2. Gillar ljusstaken skarpt. Funderar faktiskt på att göra ett serveringsfat på tre plan av några gamla tallrikar, fat och koppar jag har. Såg nåt liknande i en heminredningtidning och tänker att man borde kunna göra nåt liknande av vackra gamla fat m.m

    SvaraRadera
  3. ah så snögg ljusstake...o dina gubbar...aj löve them!!

    önskar jag vore så där påhittig!
    kramen på sej!!

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev med hela fötter på herrarna :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)