lördag 20 februari 2010

Snart är det måndag

... och jag har redan gammeldags helgångest, det vill säga ångest över att det snart är måndag igen. Det är ju inte klokt egentligen. Att man inte kan njuta av nuet och i stället lägga energi på sådant som ändå inte går att påverka. Det blir liksom måndag oavsett om man vill eller inte.

Idag är det snöfritt och det har varit åtminstone fem grader varmt. Det känns som att våren äntligen är på väg? Ja, det måste bli ett frågetecken, eftersom vi hade tio (!) grader varmt redan för fjorton dagar sedan. Men sedan kom det ännu mer snö emellan. Suck.

Idag har jag investerat i två nya dukar till mitt stora matbord. Ni vet sådana där med en vaxad yta, men som känns som vanligt tyg. De är ganska dyra när de är färdigfållade, men det ser lite finare ut. Varför köpte jag två då? Jo, en var till ordinarie pris och en var på rea. Jag kunde helt enkelt inte välja vilken som var finast. Då kom min dotter (11 år) och sa - men köp båda då! Och då tänkte jag - vilken fantastiskt smart dotter jag har! Undra vad hon har fått det ifrån ;-) Och så köpte jag båda och blev 100 Euro fattigare. Nu blir det vatten och bröd tills makens lön kommer om en vecka. Eller förresten det blir nog olika äppelrätter förresten. Jag köpte 45 kg biologiska äpplen från en dörrförsäljare häromdagen. För 2 Euro kilot... Prutade ner det till 75 Euro totalt (hade inte mer pengar i plånboken), men det är ändå en himla massa pengar. Men äpplena i Belgien är faktiskt ännu dyrare i affären vill jag försvara mig med. Dessutom var dessa äpplen jättegoda och det är bra att ha frukt hemma har jag hört. Mot skörbjugg om inte annat.

I morgon funderar jag på att göra loppisen utanför stora Carrefour. Den är så stor att den är känd långt utanför Belgien.

5 kommentarer:

  1. hej!
    svar: ja, bertil börjar bli bättre tack o lov. bertil fick en ny kortklippt frisyr för att håret irriterade honom och kliade i tratten.

    ha en fortsatt fin kväll!

    mvh

    linda

    SvaraRadera
  2. Åh..Loppis!! En av mina favoritsysselsättningar :-) Om du ledsnar på nyttiga naturella äpplen så skala och klyfta EN MASSA äppel, lägg i en ugnsfast form och strö över kanel och lite sirap eller socker, kör i ugn eller micro tills de är mjuka...himmelskt!

    SvaraRadera
  3. Va, är våren på gång hos er? Snöfritt?

    *packar resväskan och kommer och hälsar på*

    SvaraRadera
  4. Men vad härligt med ett så långväga besök... välkommen.... ska ta o läsa igen din blogg ordentligt imorrn o se vad som händer där.... Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Fru Venus: Om jag kommer iväg på loppis ska jag försöka ta lite bilder. Det är en helt annan värld som öppnar sig när man går på loppis i ett annat land. Inspirerande men också lite besvärligt. Jag har lite svårt att förstå franska... och sedan känner man ju inte till sakerna. Blir nog lurad lite allt som oftast. Fast jag betalar aldrig mer för en sak än vad jag själv anser den vara värd i alla fall.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)