fredag 26 februari 2010

Klickerträna. Inte. Med. Mätt. Hund!

(lägg märke till min Alex Schulmaninspirerade rubrik *lite stolt*)

Igår var vi iväg och tränade med hundarna igen, jag och min svenska väninna. Hennes hund, en sexårig irländsk terrier, skötte sig för dagen exemplariskt! Till skillnad från förra gången, då han var mer intresserad av löptiken som hade besökt platsen tidigare under dagen...

Och så var det då dags för mig och min hund (också sex år men en chinese crested från ett hundhem). Han ville INTE alls! Han bara stog och tjurade hela tiden. Ville inte göra någonting. Det var för blött i gräset tyckte han. För kladdigt också. Och inte kul. Och han ville inte ens lukta på KORVEN som den desperata hundtränaren hämtade. Jag borde kanske ha insett att det inte skulle funka tidigare, men man är ju optimist. Dagen innan hade jag köpt hundgodis som jag skulle ha som belöning efter varje "klick". Testade klickern och godiset på kvällen och det funkade ju riktigt bra. Godiset var definitivt godkänt, vilket är viktigt för hundens motivation. På morgonen när jag kom ner i köket och skulle packa ihop alla mina saker kunde jag först inte hitta påsen med hundgodis. Men bara en liten stund senare hittade jag en TOM påse på golvet. Buzz hade satt i sig HELA påsen under natten. På morgonen var han proppmätt och troligen lätt illamående. För som sagt, träningen gick åt h-lvete.

Lärdom 1: Klickerträna aldrig en mätt hund!
Lärdom 2: Lämna aldrig hundgodiset på ett "säkert" ställe, utan på ett SÄKERT ställe.
Lärdom 3: Skaffa en irländsk terrier i stället...

5 kommentarer:

  1. haha!! jag har ett "tips" då, min hund har jag en tom portions-snus-dosa till ( kanske inte finns i belgien men nån annan lite plast-ask kanske:)) som jag fyller med sånt han vanligtvis inte får äta..typ jag kan ta en köttbulle o skära i små små fyrkanter, eller kan jag ta lite brie-ost ( som min hund är gaalen i)
    eller kan jagblanda lite skinka o annat gott som jag VET är succe:)

    när jag tränar min vovve har jag den där snusdosan i fickan, visar den redan när vi börjar gå, så att han får en "försmak" av vad som finns hos matte:)))

    träning går som en dans:)

    han missar aldrig ett tillfälle att "göra rätt" för vem vet vad som kan komma för gott från matte!

    obs var det leversnittar som han drog i sig kan han bli ordenligt dålig...hundar kan uppenbarligen överdosera på såna:)

    kram o kul me ny blogg att kolla:))))

    SvaraRadera
  2. *gapskrattar* Ännu en gång blir jag påmind om varför jag har kissor! Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Det där råkade jag ut för också när jag var på träning. Vi skulle precis börja, hela gruppen var samlad, och tränaren frågade om någon tränat agility-slalom på sin hund tidigare.
    Jajamänsan, sa jag.
    O vad bra, kan du visa hur du tränat in det, sa tränaren då.
    Jajamänsan, sa jag och tog fram det hemliga vapnet kalkonkorv ur godispåsen. Sen skulle jag visa slalom med min hamsterhund, inför alla människorna i gruppen.
    Och hamsterskrället drar åt andra hållet och sniffar bara i marken efter rådjurs-spår och struntar fullständigt i den vanligtvis så überattraktiva kalkonkorven. Inte en slalompinne tog hon.
    Och jag kände mig inte alls dum. Ha ha.

    SvaraRadera
  4. Min Chinese Crested vill helst träna inomhus, och absolut inte i blött gräs (det undviker hon alltid om hon kan). Det har tagit nästan ett år att få henne att hänga med på träning när jag vill, inte bara när hon själv har lust. (Vi har kört korta pass, belönat rikligt - har alltid minst 3 sorters godis eftersom det hon är intresserad av varierar från dag till dag -men nu gå det alldeles utmärkt.)
    Så håll ut - det finns många fördelar med att ha en CC och inte en schäfer, även om man måste vara mer påhittig när man ska träna... Och även Zelda är fenomenal på att hitta och äta sådant vi har tappat intresset för och lämnat obevakat... näriga små hundar...

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)