fredag 6 november 2009

Bofinken Knut

Under de senaste veckorna har jag hört en fågel sjunga så otroligt vackert ute på dagarna. Idag lyckades jag identifiera den lilla rackaren - det är en bofink! Eller sannolikt är det förstås flera, men jag har inte fattat vilken sorts fågel det var. Känns konstigt när de sjunger så här på sena hösten. Eller gör de det även hemma i Sverige måntro? Lyssna HÄR.

En annan fågel som jag bara sett vid två tillfällen i Sverige, men betydligt fler här nere i Waterloo är Gröngölingen. Jag ser den ganska ofta genom sovrumsfönstret, när den sitter på marken och plockar myror eller andra insekter. Ännu oftare hör jag den. Jag lärde mig känna igen dess ljud när jag både såg och hörde den vid svärföräldrarnas sommarstuga för ett antal somrar sedan. Det är en vacker fågel som är spännande att iaktta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)