onsdag 16 september 2009

Gåtan är löst

I snart tio månader har jag trott att den belgiska mjölken innehåller dubbelt så många kilocalorier som den svenska. Lustigt? Ja, visst undrade jag hur det ens kunde vara möjligt, men faktum är att det på mjölkflaskan finns en liten grön symbol där det står 100 kcal. När jag härmomdagen satte på mig glasögonen, såg jag en liten, liten text över siffrorna. Där gick att läsa: "per portie 200 ml". Det är alltså 100 kcal för TVÅ deciliter i stället för EN deciliter som jag trodde. Med andra ord - mjölken i Belgien verkar ha samma energiinnehåll som den svenska mjölken har. Känns logiskt...

Nu kan jag börja hälla mer mjölk i teet och i kaffet igen. Jag som verkligen försökte hålla igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)