fredag 4 september 2009

Friska hundägare?!

Ja, det återstår väl att se. Om det är sant kanske jag kommer att bli lite friskare med tiden? Här kommer lite fakta som jag hittade i en artikel i Expressen. Det är tydligen inte utan anledning som hunden kallas människans bästa vän. Här är har de gjort ett urval från några av de otaliga studier som gjorts för att undersöka hundens positiva effekter på sin ägare.

Har färre sjukdagar
I Kina gjordes en hälsostudie på över 3 000 kvinnor, varav häften hade hund. De kvinnor som hade hund gick mer sällan till doktorn och hade färre sjukdagar än kvinnorna utan hund. Liknande studier har gjorts i Australien och Tyskland med samma resultat. Dessutom rapporterade de kinesiska hundägarna att de tränade oftare, sov bättre och hade allmänt bättre hälsotillstånd.

Är mindre stressade
En stor tysk studie visade att hundägare har färre och lindrigare stressreaktioner än andra människor. De hade också färre och svagare symptom av psykosomatiska problem som huvudvärk, mag- och ryggont, hjärt- och kärlproblem, sömnsvårigheter och depressioner.

Skapar nya relationer
En undersökning från SLU visade att tre av tio hundägare tycker att de har fått flera nya kontakter genom sin hund. Mest hade de fått nya kontakter då människor stannat och pratat med dem på promenader. Men de hade också skapat nya relationer genom utställningar, tävlingar, klubbar och jakt.

Kvinnor med hund mer attraktiva
I en ny tysk studie fick en testgrupp se bilder på tre kvinnor med en hund. En annan grupp fick se bilder på samma tre kvinnor utan hunden. Resultaten var tydliga – kvinnorna med hund ansågs vara mer attraktiva. De uppfattades också som trevligare, mer framgångsrika, hälsosammare och mer självsäkra då de hade sällskap av en hund på

Källa: Manimalis. (En ideell fristående organisation varssyfte är att öka kännedomen om sällskapsdjurens positivaeffekter.)

1 kommentar:

  1. Det låter ju som en kanoninvestering på alla sätt, jag kan bara avundssjukt gratulera och fråga om jag kan få låna Buzz lite när jag är på besök - jag vill ju också bli attraktiv, framgångsrik, hälsosam....:-)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)