tisdag 25 augusti 2009

Det suger...

.... i husdjurstarmen fortfarande. OM jag skaffar en hund kommer jag att få gå hundpromenad klockan 10 varje morgon med de andra expatriatfruarna. Men då MÅSTE jag ha hund (säger de) ;-) Fast en sådan hund som jag vill ha räknas väl inte i alla fall? Jag tittar på raser som Chihuahua, Yorkshireterrier, Kinesisk nakenhund, Papillon och Dvärgpincher. Små hundar på max tre kilo och 25 cm i mankhöjd. Hundar som är så där lagom råttlika! Till helgen ska jag lura iväg min familj och titta på hundvalpar på en sådan där stor förmedlingskennel. De har säkert inte de bästa hundarna (men säkert inte de sämsta heller), men jag tänkte det kunde vara kul att kolla in de olika raserna och kunna jämföra i det levande livet.

Några argument FÖR att skaffa hund:

  • Jag får sällskap på dagarna
  • Jag tvingas motionera och vara ute varje dag, vilket skulle (?!) kunna bli min smala lycka
  • Någon kommer att bli glad varenda gång jag kommer hem
  • Jag får bli kompis med "expattarna" som bor runt skolan ;-) och valla hund kockan tio varje dag
  • Jag kommer att få anldening att prata med många nya människor
  • Jag tror faktiskt att jag kommer att bli gladare
  • Ungarna skulle ha glädje av det (jag vet, det är fegt att lyfta det argumentet...)
  • Hunden är människans bästa vän
Några argument MOT att skaffa hund:

  • Man blir uppbunden i 4 timmarsperioder
  • Man måste skaffa hundvakt när man åker bort
  • Man fäster sig vid det
  • Det kostar pengar
  • Det kan bli problem när vi flyttar hem/vidare
  • Någon kan bli allergisk
  • Alla kanske inte vill/kan ta emot familjen MED hund

Jaha. Och blir man något klokare av detta då? Säkert! Jag förstår hur ni tänker - men jag vill ha hund i alla fall!!!!!!

Fördelar med en LITEN hund:

  • Den är råttlik
  • Den är lätt att ta med i bilen
  • Den är billig att ta med på flyget och du får ta med den in i kabinen
  • Den är lätt att ta med överallt
  • Den äter lite
  • Den skiter lite !!!!
  • Den behöver inte fullt så mycket motion som en större hund
  • Den gnager inte av sladdar eller hål på textilier (fast det gör inte stora heller)
  • Den charmar folk om den är snäll
  • Den kan inte bita lika hårt som en kamphund
  • Billigare pälsvård än på en motsvarande stor en

Nackdelar med en LITEN hund:

  • Den kan vara ömtåligare än en stor hund med avseende på till exempel benbrott
  • Vissa raser (läs Chihuahuan) är jättedyra
  • Man kanske inte får "dogwalka" med "expattarna" i alla fall, för de kan inte se den utan förstoringsglas...
  • Den kan vara skällig
  • Den kan vara rädd
  • En rovfågel kan tro att det är en råtta
  • Någon kan trampa på den
  • Det kanske ÄR en råtta?
Det suger...
... i sockertarmen också! Jag håller på att försöka avgifta mig själv. Det känns jobbigt fastän jag inte ens är renlärig. Har ätit ett äpple idag och haft mjölk i kaffet. En dödssynd om man tänker på sockret. Men vad fasen, jag tycker man kan få ta det i sin egen takt ;-) Makens och mitt mål är 7 kilo minus den sista oktober. Vi får väl se hur det går. De första tre dagarna har varit tuffa och jag har gått ner - 0.0 kg. Suck. Vilken raketstart. Som Fuglesangs... Jag gör ett nytt försök i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)