torsdag 1 januari 2009

Min första blogg från Waterloo

Nu har familjen landat i Waterloo. Vi har precis haft våra första nätter i huset och det känns okej. Fortfarande är det dock VÄLDIGT mycket papper och praktiska detaljer som måste fixas. Det är inte klokt så mycket tid, ork och tålamod som krävs för att ro detta projekt i land. Jag känner mig ambivialent till hela utlandsprojektet, men nu är vi i alla fall här.

Jag har redan upptäckt massor under bara några få dagar:
  • Alla pratar ett helt obegripligt språk - franska - och alla pratar definitivt INTE engelska
  • Alla belgare har bara tänt i max ett rum åt gången och har vrååååålfula fördragna spetsgardiner i varenda fönster.
  • Julen är definitivt grön i Waterloo. Jag har sett små fina förnsterlådor med penseer och andra sommarblommor...
  • Belgien är ett mecka för öl, choklad och matälskare. Mataffärerna är otroliga kullinariska upplevelser.
  • Rusningstrafik i Waterloo är inte kul, men ännu värre är den i Anderlecht! Trafikregler tolkas mer som förslag och det är med en kamikazepilots dödsförakt man kastar sig ut mellan bilarna. HJÄÄÄÄLP, jag fattar inte hur det ska gå när jag ska ge mig ut i trafiken. Måste förstås hitta en bil först. Hoppas att det tar lååååååååååååååååååång tid...
  • Efter tre dagar i Belgien känns IKEA redan som räddningen. All ost är färdigskivad i affärerna och skivorna är jättetjocka. På IKEA finns Wästgötaklosterost som man kan använda sin gamla hederliga osthyvel på alldeles själv.

För övrigt har vi äntligen fått igång vårt internet (men tyvärr inte min egen jobbdator som inte vill logga in mig) och vår hemtelefon är inkopplad. Jag har inte hunnit skaffa mig ett Belgiskt mobilabonemang ännu. Dröjer nog till januari innan jag hinner fixa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)