fredag 9 januari 2009

- 13 grader kallt!

Det har inte varit så här kallt och så här mycket snö i Belgien sedan 1979 var det någon som sa igår. Idag är det ännu kallare, fast det har i alla fall inte kommit mer snö! Det är vackert ute. Klarblå himmel, snökristaller i träden och gnistrande snö på marken. Fast jag hade förstås hellre haft barmark. Innan vi flyttade hit berättade inbitna Waterloo-bor att här snöade det i princip aldrig och inte heller brukade temperaturen komma under noll. Jag gav bort min snöborste och bilskrapa till flyttgubbarna, med förklaringen att här i Waterloo skulle jag inte komma att behöva denna tingest... Tji fick jag. Vilket ödets ironi!

Igår var jag på föräldramöte på skolan. Femteklassarna ska göra ett projektarbete under våren och nu skulle föräldrarna informeras ordentligt. Det var inte föräldrarnas projektarbete sa de (...) men vi förväntades pusha våra barn så att det kontinuerligt arbetade med projektet under hela våren. Bland annat uppmanades vi att anordna ett par helgträffar där de projektarbetande barnen kunde träffas och arbeta tillsammans Bibliotekarien gav barnen möjlighet att stanna efter skolan en eftermiddag i veckan för att "forska" seriöst. Inget trams och lek inte. Ord och inga visor minnsann.

Sedan fick jag köra en mamma till till tåget och en annan till bilverkstaden. Inte långa avstickare, men bra övning för mig. Känns skönt med en bisittare som kan dirigera en i trafiken.

Fick precis ett telefonsamtal om att min bil inte kommer förrän nästa vecka. Verkligen uruselt! Det betyder att de nästan haft en månad på sig att rulla bilen från ett Belgiskt lager hit till Waterloo. Man kan bli förbannad för mindre! När jag köpte bilen sa de att det skulle ta ett par dagar och nu har det snart tagit fyra veckor. Då kunde jag ju lika gärna ha beställt en med den färg jag ville ha, för det skulle inte ta längre tid. Jag som ville ha en lite glad färg som röd, gul eller grön i stället för gråblå som det blev nu!

För övrigt känns det som att jag har bomull mellan öronen. Jag är så otroligt trött! Det är slitigt att flytta från ett land till ett annat. Fortfarande massa papper som inte är i sin ordning:
  • Skattemyndigheten säger att vi fyllt i vår flyttanmälan på fel blankett.
  • Den automatiska dragningen av hyran på det belgiska kontot fungerade inte denna månad då min makes första lön inte dyker upp förren i slutet av den här månaden.
  • Registreringsplåtarna till bilen har inte kommit.
  • Våra id-kort har inte kommit.
  • Min makes fantastiska extra sjukförsäkring har upphört i och med flytten.
  • Våra husförsäkring är inte riktigt i sin ordning, för vi vet ännu inte om larmet vi har är godkänt ur försäkringshänseende.
  • Vår hyresvärd har inte dykt upp trots flera mail och samtal. Vi har halvstopp i köksavloppet, vattnet i kranarna är skållhett (85 C), ett handfat är sprucket och en gammal vattenläcka är inte färdigåtgärdad.

Det är verkligen toppen allting...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)